Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Gullivers Travels

2009.04.07

Kép Az 1930-as években a nagy animációs versengés a nyugati part Walt Disney-je és a keleti part Max és David Fleischere között zajlott. Fleischer-ék akkoriban népszerűbbek voltak a Disney-nél, köszönhetően olyan nagy ikonjaiknak, mint Betty Boop vagy Popeye, akik a popkultúra alappillérei lettek, mindazonáltal varázslatosan voltak meganimálva. Fleischer-ék a műszaki újítások élmezőnyében is ott voltak, többek között a forradalmi találmányuknak, a rotoszkópnak köszönhetően.

Sajnos egy sor pénzügyi kudarc és a Max és Dave közötti megmásíthatatlan elidegenedés az 1940-es évekre a cég önpusztításához vezettek, és a tiszteletlen animáció hagyományát továbbörökölte a Warner Bros. Termite Terrace-a. Ma a Fleischer hagyatékot csak a kemény-magot képviselő rajzfilmrajongók értékelik igazán.

A Gulliver's Travels Jonathan Swift híres regényén alapul, bár Swift értékes politikai szatíráját kivágták egy helyzetkomikummal teli, romantikával keresztezett történet javára. A tengerész, Lemuel Gulliver, újabb hajótörést él túl és a víz Liliput tengerpartjára mossa, amit hüvelykujjánál aligha magasabb emberek népesítenek be. Lilliput versengő háborúba keveredik egy vita miatt Blefuscuval, amelynek tárgya a zenének megválasztása a tervezett esküvőre, Glória, Lilliput hercegnője és Blefuscu hercege, Dávid között. A film a regény leghíresebb színhelyei közül többet felelevenít, mint például Gulliver tengerparton való megkötözését, illetve Blefescu királyának sajátos meggyőzését a békére, azonban nagyobbrészt kitalált jelenetek és a komikus Gabby szerepeltetése töltik ki a játékidőt.

Kép Sajnos, a Gulliver's Travels határozottan egy olyan termék, ami a stúdió kreatív hanyatlásának időszakából származik. A film a Disney Hófehérkéjének zajos sikerére adott közvetlen válasz, azonban elrontja önmagát a Fleischer szokások használatával. Végül úgy jön le a nézőknek, mint a Disney- féle Hófehérke, vagy bármelyik korábbi Popeye rövid film sápatag utánzata. A címszereplő gyakorlatilag csak egy járkáló eszköz a saját filmjében: Ő Gabby, a herceg és hercegnő boldogulásának, és a Blefuscu kémek triójának változást hozó záloga. A film állandóan ugrálgató szemszöge ezek között a karakterek között, biztosítja, hogy egyetlen karaktert se szerethessünk meg. Ez javarészt annak a szórakoztató apróságnak köszönhető, hogy technikai tudásukat több oldalról is megcsillogtatták, különböző beállításokban. A film ezek miatt azonban vizuálisan frusztrálóvá válik, a karakterek következetlenekké lesznek mivel összevegyítik a karikatúra ábrázatú lilliputi lakosságot, a valószerűbben meganimált herceg és hercegnővel, és a feltűnően rotoszkopált Gulliverrel. Az egyéni stílusokat remekül végrehajtották (bár Gulliver ugyanakkor furcsán hat a rotoszkóp hatás miatt, és valahogy teljesen idegen marad a szemnek), de ezek nem éppen a legjobban működnek együtt.

A Gulliver's Travels javarészt a nagy rajzfilmrajongók érdeklődésének örvend, azonban külalakja miatt a mai nézők számára nehezen elfogadhatóvá válik. A tény az, hogy a Fleischer stúdió tragikus sorsa viszonylag homályos, de az biztos, hogy nem ez a rajzfilm hozta el a végső bukását.

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.